arbetspolitik
Bästa låten är helt klart den superpolitiska Dan Berglund aktiga låten (innan han debuterade) Tacka Mina Vänner med Kenneth Nyström. Hör av dig om du vet mer! En av proggens bästa låtar!!
tog ut texten ikväll, hoppas någon får glädje av det:
jag gick ut mina nio år
och skolka väll då och då
men lurades at lita på att
att allting ordna sig
den blomstertid nu kommer
och skulle jaga bort bekymmer
och hålla allvaret på avstånd
tills jag fått ett jobb
så stod ja där med mitt betyg
beredd att börja jobba men
det fanns ingen tjänsteman
som hade tid att ta sig an
dom sa ta en lista här
och ringa på dom jobb som finns
det e det enda vi kan göra men
lyckt till i alla fall
jag sökte väll ett dussin jobb
men när jag inte kom för sen
så sakna jag praktisk och sånt
som skolan inte ger
alltså åter till förmedling
med mina nya önskemål
för ja hade råkat fastan i
en lågkonjunktur
men så en riktigt vacker dag
så gav dom mig en blott förlag
att ingå i ett arbetslag
i arbetsläger i ams regi
jag bockade och tog emot
och som en tacksam idiot
så flyttade jag utan knop
fast barracken gick ju att sova i
nu går jag till november
här i skogen och plocka pinnar
för att ingen ska kunna finna
välfärdens lik
så tacka mina vänner
och dom lagar som dom följer
för det faktum och dom döljer
en taskig statistik
ett halvår efter skolans slut
så går ja nu och stämplar ut
och inget jobb har jag på lut
där jag står sist i kön
den enda roll som vi har kraft
är tillgång på billig arbetskraft
som behövs för att pressa ut den saft
som heter högre vinst.
|
poäng:
0
|
 |

Du måste vara inlogad för att kommentera
|
|